Calivita 

 

 

 

 

Tratament Naturist pentru Stres

     

    Produsele Calivita recomandate in tratamentul Stresului:

    Ce este stresul?

    Stresul este pur şi simplu un fapt al naturii - forţe din lumea interioară sau exterioară care afectează individul. Individul răspunde la stres într-un mod care afectează atât individul, cât şi mediul lui. Din cauza excesului de stres în viaţa noastră modernă, de obicei ne gândim la stres ca o experienţă negativă, dar dintr-un punct de vedere biologic, stresul poate fi o experienţă neutră, negativă sau pozitivă.


    În general, stresul este legat atât de factorii externi cât şi interni. Factorii externi includ mediul fizic, inclusiv locul de muncă, relaţiile cu ceilalţi, casa, precum şi toate situaţiile, provocările, dificultăţile, şi aşteptările cu care vă confruntaţi în viaţa de zi cu zi. Factorii interni determină abilitatea organismului de a reacţiona şi a se ocupe de factorii externi care induc stresul. Factorii interni care influenţează capacitatea dumneavoastră de a gestiona stresul includ starea de nutriţie, starea generală de sănătate şi nivelul de fitness, bunăstarea emoţională, şi cantitatea de somn şi de odihnă.


    Stresul a dirijat schimbarea evolutivă (dezvoltarea şi selecţia naturală a speciilor de-a lungul timpului). Astfel, speciile care s-au adaptat cel mai bine la cauzele stresului (stresori), au supravieţuit şi au evoluat în regatele plantelor şi animalelor pe care le observăm în prezent.

    Omul este creatura cea mai adaptivă de pe planetă, din cauza evoluţiei creierului uman, în special în partea numită neo-cortex. Acest lucru se datorează în mare adaptabilităţii la schimbările şi factorii de stres pe care le-am întâmpinat şi stăpânit. De aceea, noi, spre deosebire de alte animale, putem trăi în orice climat sau ecosistem, la diverse altitudini, şi evita pericolul prădătorilor. Mai mult decât atât, cel mai recent, ne-am învăţat să trăim în aer, pe mare şi chiar în spaţiu, unde nici o creatură vie pe care o cunoaştem nu a supravieţuit. Deci, ce este aşa de rău cu privire la stres?

    O scurtă istorie a stresului

    O cheie pentru înţelegerea aspectelor negative ale stresului este conceptul de mediu interieur (mediul intern al organismului), care a fost prima dată folosit de fiziologul francez Claude Bernard. În acest concept, el a descris principiile de echilibru dinamic. În echilibrul dinamic, constanţa, o stare de echilibru (situaţie), în mediul intern al corpului, este esenţială pentru supravieţuire. De aceea, schimbările externe din mediu sau forţele externe care schimbă echilibrul intern trebuie să fie combătute şi compensate pentru ca organismul să supravieţuiască. Exemple de astfel de forţe externe includ temperatura, concentraţia de oxigen din aer, consumul de energie, precum şi prezenţa prădătorilor. În plus, bolile au fost, de asemenea, factorii de stres care ameninţau constanţa mediului interieur.


    Neurologul Walter Cannon a inventat termenul de homeostazie pentru a defini în continuare echilibrul dinamic pe care Bernard l-a descris. De asemenea, el a fost primul creditat cu recunoaşterea faptului că factorii de stres ar putea fi emoţionali, precum şi fizici. Prin experimentele sale, el a demonstrat reacţia "luptă sau zbor" pe care omul şi alte animale o împărtăşesc atunci când sunt ameninţate. Mai mult, Cannon a indicat aceste reacţii la eliberarea de neurotransmiţători puternici dintr-o parte a glandei suprarenale, medulara. (Neurotransmiţătorii sunt substanţe chimice ale organismului care transmit mesaje la şi de la nervi). Medulara suprarenală secretă doi neurotransmiţători, epinefrină (de asemenea, numită adrenalină) şi norepinefrină (noradrenalina), ca răspuns la stres. Eliberarea acestor neurotransmiţători duce la efectele fiziologice observate în răspunsul luptă sau zbor, de exemplu, un ritm rapid al inimii, vigilenţă crescută, etc.


    Hans Selye, un alt om de ştiinţă timpuriu, care este cunoscut pentru a fi studiat stresul, a continuat observaţiile lui Cannon. El a inclus, ca parte a sistemului de reacţie a corpului la stres, glanda hipofizară, o glandă mică, la baza creierului. El a descris controlul de către această glandă a secreţiei de hormoni (de exemplu, cortizol) care sunt importanţi în reacţia la stresul fiziologic al altei părţi a glandei suprarenale cunoscută sub numele de cortex. În plus, Selye a introdus de fapt, termenul stres din fizică şi inginerie şi la definit ca "acţiuni comune ale forţelor care au loc pe orice secţiune a corpului, din punct de vedere fizic sau psihologic".


    În experimentele sale, Selye a indus stresul la şobolani într-o varietate de moduri. El a găsit răspunsurile tipice şi constante psihologice şi fizice la situaţiile negative care au fost impuse la şobolani. La şobolanii expuşi la stres constant, el a observat extinderea glandelor suprarenale, ulcere gastro-intestinale, precum şi o atrofie (distrugere) a sistemului imunitar (de apărare).

    El a numit aceste răspunsuri la stres adaptare generală (ajustare) sau sindrom de stres. El a descoperit că aceste procese, care erau adaptive (ajustarea corespunzătoare) şi normale pentru organism în respingerea stresului, ar putea deveni asemănătoare bolilor. Adică, procesele adaptative, în cazul în care acestea au fost excesive, ar putea deteriora corpul. Această observaţie, a reprezentat începutul înţelegerii de ce stresul, suprasolicită, poate fi dăunător şi de ce cuvântul stres a câştigat un astfel de renume negativ.



    Care sunt semnele şi simptomele stresului prost gestionat?

    Excesul de stres se poate manifesta într-o varietate de simptome emoţionale, comportamentale şi chiar fizice, totodată şi simptomele de stres variază enorm la persoane diferite. Simptomele somatice (fizice) de multe ori raportate de către cei ce sufera de stres exces includ tulburări de somn, tensiune musculară, dureri musculare, dureri de cap, tulburări gastrointestinale, si oboseala.

    Simptomele emotionale si comportamentale care pot insoti stresul in exces includ nervozitate, anxietate, schimbări în obiceiurile alimentare, inclusiv supraalimentare, pierderea de entuziasm sau de energie, precum şi modificări ale dispoziţiei, cum ar fi iritabilitate si depresie. Desigur, nici unul dintre aceste semne sau simptome înseamnă pentru sigur că există un nivel de stres ridicat, deoarece toate aceste simptome pot fi cauzate de alte medicală şi / sau condiţii psihologice.


    De asemenea, este cunoscut faptul că persoanele sub stres au o tendinţă mai mare de a se angaja în comportamente nesănătoase, cum ar fi utilizarea excesivă sau abuzul de alcool şi droguri, fumatul şi de a face exerciţii şi alegeri nutriţionale puţine faţă de omologii lor mai puţin stresaţi. Aceste comportamente nesănătoase pot creşte în continuare severitatea simptomelor legate de stres, de multe ori ducând la un "cerc vicios" de simptome şi comportamente nesănătoase.
    Experienţa stresului este foarte individualizată. Ceea ce constituie un stres copleşitor pentru o persoană nu poate fi perceput ca stres de o alta. De asemenea, semnele şi simptomele stresului prost gestionate vor fi diferite pentru fiecare persoană.



    Cine este cel mai vulnerabil la stres?


    Stresul vine în multe forme şi afectează oameni de toate vârstele şi din toate categoriile sociale. Nu există standarde externe care pot fi aplicate pentru a anticipa nivelul de stres la persoanele – nu trebuie să aibă un loc de muncă stresant în mod tradiţional pentru a experimenta stresul la locul de muncă, la fel ca un părinte al unui singur copil care poate experimenta mai mult stres decât o mamă pentru creşterea mai multor copii. Gradul de stres în viaţa noastră este extrem de dependent de factorii individuali, cum ar fi sănătatea noastră fizică, calitatea relaţiilor noastre interpersonale, numărul de angajamente şi responsabilităţi care le purtăm, gradul de dependenţă al altora faşă de noi, aşteptările noastre, sprijinul pe care îl primim de la alţii şi numărul de modificări sau evenimente traumatice care au avut loc recent în vieţile noastre.


    Cu toate acestea, unele generalizări se pot face. Persoanele cu reţele adecvate de asistenţă socială, raportează mai puţin stres şi, în ansamblu îmbunătăţirea sănătăţii mintale, în comparaţie cu cei fără sprijin social adecvat. Oamenii care sunt prost hrăniţi, care au un somn inadecvat sau care sunt bolnavi fizic, de asemenea, au o capacitate redusă de a gestiona presiunile şi stresul din viata de zi cu zi şi pot raporta, niveluri mai ridicate de stres. Unii factori de stres sunt asociaţi în mod deosebit cu anumite grupe de vârstă sau etape de viaţă. Copii, adolescenţii, părinţii care lucrează şi persoanele în vârstă sunt exemple de grupuri care se confruntă cu mulţi factori de stres comuni legaţi de tranziţiile din viaţă.


    Stresul la adolescenţi


    Ca un exemplu de stres legat de o tranziţie de viaţă, anii adolescenţei adesea duc la o creştere a percepţiei stresului ca proaspăt adulţi să înveţe să facă faţă cerinţelor în creştere şi presiunilor. Studiile au arătat că stresul excesiv în timpul adolescenţei poate avea un impact negativ asupra sănătăţii atât fizice, cât şi mentale mai târziu în viaţă. De exemplu, stresul în adolescenţă este un factor de risc pentru dezvoltarea depresiei, o afecţiune gravă, care prezintă un risc crescut de sinucidere.
    Din fericire, strategiile eficiente de gestionare a stresului pot diminua efectele negative ale acestuia. Prezenţa reţelelor intacte şi puternice de asistenţă socială, printre prieteni, familie, şi filierele religioase sau grupuri de altă natură pot ajuta la reducerea experienţelor subiective de stres în anii adolescenţei. Recunoaşterea problemei şi contribuţia adolescenţilor la dezvoltarea abilităţii de gestionare a stresului, pot fi de asemenea, măsuri preventive de valoare. În cazurile severe, un medic sau alt furnizor de servicii de sănătate poate recomanda tratamente sau consiliere care pot reduce riscurile pe termen lung ale stresului la adolescenţi.



    Care este răspunsul sănătos la stres?


    Un aspect cheie al unui răspuns adaptativ sănătos la stres este durata de timp. Răspunsurile trebuie să fie iniţiate rapid, menţinute pentru o perioadă adecvată de timp şi apoi oprite pentru a vă asigura de un rezultat optim. Un răspuns la stres excesiv sau eşecul stopării unui răspuns la stres poate avea consecinţe biologice negative pentru un individ. Răspunsurile oamenilor sănătoşi la stres implică trei componente:

    • Manipularea (medierea) de către creier a răspunsului imediat. Acest răspuns semnalează medulara suprarenală pentru a elibera epinefrină şi norepinefrină;
    • Hipotalamusul (o zona centrală din creier) şi glanda hipofizară, iniţiază (declanşează) reacţia de întreţinere mai lentă a semnalizării cortexului suprarenal pentru a elibera cortizol şi alţi hormoni;
    • Multe circuite neuronale (nervoase) sunt implicate în răspunsul comportamental. Acest răspuns creşte excitarea (vigilenţa, conştientizarea sporită), concentrează atenţia, inhibă hrănirea şi comportamentul reproductiv, reduce percepţia durerii şi redirecţionează comportamentul.

    Rezultatele combinate ale acestor trei componente ale răspunsului stresului menţin echilibrul intern (homeostazia) şi optimizează producţia şi utilizarea de energie. Ele, de asemenea, pregătesc organismul pentru o reacţie rapidă prin intermediul sistemului nervos simpatic (SNS). SNS funcţionează prin creşterea frecvenţei cardiace, creşterea tensiunii arteriale, redirecţionând fluxul de sânge la nivelul inimii, muşchilor şi creierului şi departe de tractul gastro-intestinal şi eliberând energie (glucoză şi acizi graşi), pentru a ajuta la luptă sau la îndepărtarea pericolului.



    Care este răspunsul la stresul de la locul de muncă?


    În timp ce povestea completă nu este pe deplin cunoscută, oamenii de ştiinţă înţeleg mai mult despre cum funcţionează răspunsul la stres. Cele două sisteme principale implicate sunt axa hipotalamo-hipofizo-corticosuprarenalian (HPA) şi SNS. (Aceste sisteme sunt descrise mai târziu.) S-au declanşat (activat) în primul rând printr-o zonă din trunchiul cerebral (cea mai joasă parte a creierului), numit locus coeruleus, SNS secretă epinefrina şi norepinefrina. Următoarele sunt cele cinci cele mai importante concepte care amintesc despre aceste două sisteme:

    1. Ele sunt reglementate printr-o buclă de feedback pentru a reglementa răspunsul lor. (Într-o buclă de feedback, creşte cantitatea unei substanţe - de exemplu, un hormon - inhibă eliberarea mai intensă a acestei substanţe, în timp ce cantităţile scăzute ale substanţei stimulează eliberarea mai intensă a acestei substanţe);
    2. Interacţionează Între ele;
    3. Acestea influenţează alte sisteme şi funcţii ale creierului;
    4. Variabilitatea genetică (moştenită) afectează răspunsurile celor două sisteme. (Aceasta este, în funcţie de genele lor, persoane diferite pot răspunde diferit la tensiuni similare);
    5. Răspunsurile prelungite sau copleşitoare ale acestor sisteme pot fi dăunătoare pentru un individ.

    Care este rolul axei (grupării) hipotalamusului-hipofizo-suprarenale (HPA) în stres?


    Axa HPA este o grupare de răspunsuri la stres prin creier şi glandele suprarenale ăi hipofiză. În primul rând, hipotalamusului (o parte centrală a creierului), eliberează un compus numit factor de eliberare a corticotrofinei (CRF), care a fost descoperit în 1981. CRF migrează apoi la glanda hipofizară, în cazul în care se declanşează eliberarea unui hormon, hormonul adrenocorticotrop (ACTH). ACTH este eliberat în sânge şi provoacă cortexul glandei suprarenale să elibereze hormonii de stres, în special cortizolul, care este un hormon corticosteroid.

    Cortizolul creşte disponibilitatea de aprovizionare cu energie a organismului (carbohidraţi, grăsimi şi glucoză), care este necesară pentru a răspunde la stres. Cu toate acestea, în cazul în care nivelul de cortizol rămâne ridicat pentru prea mult timp, atunci muşchiul cedează, există un răspuns inflamator scăzut şi apare suprimarea sistemului imunitar (apărare).


    Pentru că aceştia suprimă sistemul imunitar, corticosteroizii în doze măsurate sunt utilizaţi pentru a trata multe boli, care sunt caracterizate prin inflamaţia sau pentru un sistem imunitar hiperactiv, cum ar fi astmul şi bolile inflamatorii intestinale. Pentru acelaşi motiv, sunt folosiţi pentru a ajuta la reducerea şanselor pe care corpul nostru le are de a respinge imunologic un organ transplantat.

    Corticosteroizii, de asemenea, pot determina retenţia hidrică şi hipertensiunea arterială. De aceea, este esenţial ca răspunsul corticosteroizilor să fie atent controlat (modulat). Acest control, de obicei, se realizează printr-un mecanism de feedback, în care nivelurile ridicate de cortizol răspund la hipotalamus şi hipofiză la rândul lor, pe lângă producţia de ACTH. În plus, nivelurile extrem de ridicate de cortizol pot provoca modificări psihice, inclusiv depresie şi psihoză, care dispar atunci când nivelurile revin la normal.



    Care este rolul locus-ului coeruleus din stres?


    Locus coeruleus are mai multe conexiuni la alte părţi ale creierului, în special zonele care aduc şi procesează informaţia senzorială (informaţii de la vedere, auz, miros, gust şi atingere). Locus coeruleus secretă norepinefrină şi stimulează alte centre ale creierului să facă acelaşi lucru. Este ca un stimulator (adică controlează ritmul) al creierului. Astfel, intensifică excitarea (conştientizare sporită, alertă) şi vigilenţa (veghere, grijă) şi reglează (modulează) acţiunea sistemului nervos autonom, care include SNS. Sistemul nervos autonom reglează fluxul de sânge, ritmul cardiac, tensiunea arterială şi suflul (respiraţia). Poate, de asemenea, închide temporar sistemele gastro-intestinal (GI) şi sexual până când criza este depăşită. Aceste reacţii iniţiale, pentru a energiza fluxul nostru sanguin, bătăile inimii şi muşchii, apar foarte rapid şi în mod automat.


    Cum funcţionează conexiunile din creier în condiţii de stres?


    Axa HPA şi sistemele de locus coeruleus sunt legate prin intermediul hipotalamusului şi o zonă a creierului cunoscută sub numele de sistemul ramificat. Sistemul ramificat este zona de control pentru emoţie şi zona de prelucrare pentru memorie. Aceste legături sunt critice. De exemplu, dacă vedeţi tufişuri foşnind, locus coeruleus-ul dumneavoastră imediat începe să reacţioneze (răspunsul la stres). Cu toate acestea, când veţi vedea că nu este un leu de munte, ci un câine de vânătoare galben în tufişuri, memoria cu privire la blândeţea câinelui va opri răspunsul la stres. În mod similar, în cazul în care o persoană este nervoasă înaintea unui discurs în public şi primul minut sau două merg bine, acest sentiment de fericire va stopa activitatea locus coeruleus. Aceste reglări interne sunt motivul pentru care oratorii experimentaţi încep de multe ori cu o glumă. E mai mult pentru a se calma (dacă gluma merge bine), adică să vă amuze.


    Conexiunile includ, de asemenea, opiaceea (precum opiul) endogenă (în corp) şi sistemul de recompensă (dopamina). Astfel, în timpul stresului, durerea este redusă şi un sentiment extrem de fericit (euforie), poate fi rezultatul. Aceste conexiuni parţiale reprezintă "înălţimea alergătorului" şi au mult de-a face cu motivul pentru care ne plac caruselele şi filmele de groază.
    Iată cum funcţionează conexiunile. Sistemul ramificat efectuează o analiză emoţională, iar memoria verifică informaţiile furnizate de simţuri. Apoi, multitudinea de conexiuni ne permite să determinăm dacă stresul curent este

    • Unul care a fost stăpânit în trecut şi adaptat cu succes;
    • Nu este deloc o ameninţare, sau
    • Un pericol clar şi prezent.

    Toate aceste activităţi interne trebuie să aibă loc în milisecunde, şi are.

    Ce ştim despre utilizarea (activarea) şi suprasolicitarea sistemelor noastre interne care răspund la stres?


    Cercetarea animală şi uman ne-a învăţat multe despre sistemele noastre interne de stres. Atunci când animalele de laborator sunt expuse la un stres prelungit (de obicei, privarea de hrană, stimularea electrică uşoară a piciorului sau manipularea), se dezvoltă un sindrom de stres. Acest sindrom constă în tensiuni arteriale crescute (hipertensiune arterială), pierderea poftei de mâncare, scăderea în greutate, irosirea musculaturii, ulcere gastro-intestinale, pierderea funcţiei de reproducere, suprimarea sistemului imunitar şi depresie. Cercetătorii, de asemenea, au remarcat faptul că stresul de lungă durată (stres cronic) sensibilizează sistemul de stres (face mai receptiv la stres). Adică, atunci când sistemul reacţionează excesiv la factorii de stres. De asemenea, au observat că administrarea anumitor droguri, cum ar fi amfetamine sau cocaină, ar putea sensibiliza, de asemenea, răspunsul la stres. Mai mult decât atât, stresul constant creşte auto-administrarea de droguri la animalele de laborator. Deci, este indus un cerc vicios. Cu cât stresul este mai mare, cu atât şoarecii caută mai intens droguri, şi cu atât mai mult creşte sensibilitatea (receptivitate crescută) la stres!


    Separarea timpurie de la mamă a fost, de asemenea observat ca un alt factor de stres puternic la animale. O astfel de separare a fost legată de nivelurile crescute de hormoni de stres care cauzează sindromul de stres, care include depresia. Studiile efectuate la om sunt în curs de desfăşurare pentru a evalua modul în care stresul matern, chiar la începutul sarcinii, poate afecta dezvoltarea fătului.


    De ce ar putea stresul matern afecta fătul? Răspunsul este comunicarea circuitelor de sânge ale mamei şi fătului. Din sângele mamei, fătul preia atât ce este bun (de exemplu, substanţe nutritive şi oxigen) cât şi ce este rău. Componentele rele ale sângelui pot include alcoolul, drogurile ilicite, nicotina, medicamentele pe bază de prescripţie medicală şi produse chimice stresante, cum ar fi cortizolul şi noradrenalina.


    Aceste studii animale şi umane par să indice faptul că stresul duce la depresie. Cu alte cuvinte, stresul cronic în pântecele mamei (în uter) sau privarea precoce (separarea de mamă) ar putea chiar predispune o persoană la dezvoltarea sindromului psihiatric de depresie clinică mai târziu în viaţă. În plus, alte experimente arată că administrarea de hormoni de stres poate reduce de fapt conexiunile cerebrale şi chiar numărul de celule cerebrale în zonele cruciale, cum ar fi sistemul ramificat. Această pierdere a conexiunii cerebrale şi a celulelor, poate duce ulterior la mai multe reacţii neadaptative (reglare neadecvată) la stres.


    În plus, unele tipuri particulare de stres par a fi chiar mai dăunătoare decât alte tipuri. Adică, unele tipuri de stres pot duce de fapt la boli. De exemplu, elementele stresante care sunt imprevizibile şi incontrolabile par a fi cei mai mari vinovaţi. Pe de altă parte, elementele stresante la care putem face faţă şi le stăpânim nu sunt neapărat rele. De fapt, putem învăţa din aceste elemente, prezice reapariţia lor şi dezvolta planuri de acţiune pentru a le reduce sau a le evita în viitor. În acest fel, unele tensiuni pot declanşa de fapt, o nouă dezvoltare a personalităţii şi induce schimbările biologice adaptative (ajustarea sănătoasă). Într-adevăr, o mare parte din psihoterapie este empirică (ghidată de experienţa practică mai degrabă decât teorie), pe baza acestui concept.

     

     

     

Apasă aici pentru a merge în partea de sus a paginii

Acest site este deţinut, administrat şi menţinut de Velcu Elena, Distribuitor independent al produselor CaliVita® International. Distribuitorul independent menţionat mai înainte este singurul responsabil de conţinutul acestui site, iar Reţeaua CaliVita® International şi entităţile sale operatoare nu au nicio responsabilitate cu privire la acest site.

2009 © calivitavelcu.ro